fredag den 24. februar 2012

Apple og retail oplevelsen



Apple i USA gør det rigtig godt. Jeg havde møde med deres Concierge Service i går i Millenia Mall i Orlando. Der var lidt ventetid, så jeg fik mulighed for at studere miljøet lidt nærmere.

Imponerende antal blå t-shirts på arbejde. Hurtigt anslået var der nok 30 medarbejdere foran i butikken. Det er en pæn størrelse butik, men mindre end de store TDC butikker i Danmark. Der var mange kunder, så alt i alt var der tryk på i butikken, men du kan få fat i en medarbejder rimelig hurtigt. Det er lige før der er flere medarbejdere i en mellemstor Apple butik end i hele Magasin på Kongens Nytorv.

Du kan få support, gode råd, lege med produkterne og alt hvad du ønsker. Hvilken anden IT leverandør tillader end-users personlige møde med support, hvor du kan få hjælp til at få tingene til at virke.

Medarbejdere sælger ikke hårdt, men rådgiver sobert og professionelt, og kunderne er villige og glade for at købe.

Der er ikke uden grund, at Apple har succes. Lækkert design er kun toppen af kransekagen.

Generelt er skandinavere imponeret over service, kundevenlighed i amerikanske butikker. Jeg talte med en dansker fornylig, som undrede sig positivt over, at amerikanere i servicefagene udstråler glæde, når de er på arbejde. USA er ikke perfekt, men der er nogen ting som vi i det kolde Nord kan lære af.

Ingen kommentarer: